Janneke ontdekt de tuinbouw: Interview Kromkommer "Het zou mooi zijn als Kromkommer niet meer hoeft te bestaan”

Janneke ontdekt de tuinbouw: Interview Kromkommer "Het zou mooi zijn als Kromkommer niet meer hoeft te bestaan”

Geschreven door Janneke Nijssen op 11-03-2016


Janneke werkt sinds december voor KRUKX en heeft geen achtergrond in de tuinbouwsector. In haar rubriek ‘Janneke ontdekt de tuinbouw’ neemt ze met haar frisse, nieuwsgierige en leergierige blik een kijkje in de sector om deze beter te leren kennen. Want wat maakt deze sector zo leuk?   

Afgelopen maandag ging Janneke nieuwe soepsmaken proeven bij  Kromkommer en had ze na afloop een interview met medeoprichter Chantal Engelen en 'Krommie' Jill Overmaat. 



Jill deelt soep uit tijdens de proefsessie (foto door Laura Lee Huisman)

Jill: “Zoveel impact maken dat we straks niet meer hoeven te bestaan, dat zou heel mooi zijn."

Krom.. wat?

Even uitleggen. Kromkommer is een in 2012 bedachte start-up van Chantal Engelen, Lisanne van Zwol en Jente de Vries. 5-10% van het groente en fruit in Nederland wordt afgekeurd vanwege hun 'looks' en overproductie. Met de smaak en kwaliteit is niets mis, maar toch belanden ze op de afvalberg, als veevoer of in de biovergister. Kromkommer zorgt er daarom voor dat deze groente weer bij de consument op het bord belandt. Hun motto? Krom is het nieuwe recht.

Crowdfunding
In 2014 hield Kromkommer een  crowdfundingactie om geld in te zamelen om hun eigen no-waste soep op de markt te brengen. “Crowdfunding lijkt een makkelijke manier van financieren, maar is hard werken. We waren er 24/7 mee bezig. Het was gelijk een heel gericht marktonderzoek, waardoor we konden toetsen of ons product zou aanslaan, en dat deed het!”, zegt Chantal trots.

Inmiddels produceert Kromkommer vier smaken: rode biet, tomaat, wortel en courgette. De huidige tomatensoep wordt gemaakt van een groot percentage snoeptomaatjes en gewone tomaten. Om zoveel mogelijk ‘verloren’ groenten te kunnen redden, wil Kromkommer twee aparte smaken maken. Eén met snoeptomaatjes en één met gewone tomaten. Die laatste mochten de soeptesters (waaronder ik dus!) afgelopen maandag proeven.



Chantal aan het woord tijdens de proefsessie

Krommunity laten proeven
Kromkommer vindt het belangrijk dat de nieuwe soep door hun ‘Krommunity’ – een netwerk van telers, winkels, horeca en consumenten (fans!) - wordt getest. "De Krommunity zorgt er uiteindelijk voor dat de gekke groente daadwerkelijk gered kunnen worden. Wie kunnen we dan beter vragen om onze nieuwe soepen te proeven?", aldus Chantal.

Naast tomatensoep proeven we ook pompoensoep. Veel pompoenen worden afgekeurd vanwege hun formaat. De meningen over de pompoensoep zijn verdeeld; de één vindt ‘m heerlijk en de ander mist de smaak van pompoenen. Deze soep heeft nog even tijd om zich verder te ontwikkelen: “De soep heeft een oosters tintje, dat kan even wennen zijn. Naar verwachting is ‘ie dit najaar te koop.”, vertelt Jill.



Pompoensoep testen.
“Zijn die groenten zo gekweekt?”

Als de naam ‘Jill Overmaat’ je iets zegt, kan dat kloppen. Van onder andere haar hand, komt het boek   ‘Koken met restjes is leuk!’ (ook een crowdfunding project!). Sinds 2015 werkt ze voor Kromkommer. “Ik ben verantwoordelijk voor marketing, communicatie en design. Op een positieve manier vertellen wij het verhaal van de gekke groenten. Zo stonden we in februari in de Markthal in Rotterdam met een Gekke Groente Museum. Daar werd ons vaak gevraagd of de groenten in het museum zo waren gekweekt, maar dat is wat de natuur doet”, zegt Overmaat lachend.

Niet meer hoeven bestaan
“De visie van Kromkommer? We werken hard om zoveel mogelijk impact te maken zodat uiteindelijk de voedselketen verandert. Een wereld zonder voedselverspilling waardoor Kromkommer eigenlijk niet meer hoeft te bestaan. Dat klinkt gek, maar als dat lukt houdt het in dat gekke groenten niet meer gek zijn en dat overproductie niet meer bestaat.", aldus Jill.

Tips voor andere (food) start-ups die hebben de dames ook. “Vertel je verhaal zo concreet mogelijk aan je doelgroep.”, zegt Chantal. “En wees niet bang om gewoon te doen. Blijf niet rondlopen met alleen goede ideeën, voer ze ook uit. Daar leer je het meest van!”, vult Jill haar aan.



Groepsfoto van proefsessie 2. Rechtsvoor zit Janneke. (Foto door Laura Lee Huisman).

Terug naar nieuwsoverzicht