Glastuinbouw in beeld met Pinterest
Geschreven door Janneke Nijssen op 17-03-2016
Hélène van den Dungen is marketing- en communicatieadviseur bij Rabobank Westland én Pinterest expert. Janneke vroeg
haar hoe dit sociale medium de tuinbouw een ‘boost’ kan geven.
‘Pinoholic’
Hélène werd in 2012 getipt over Pinterest. "Ik ben heel visueel ingesteld en gek van interieurs, mode, grafisch ontwerp en noem maar op. Van mooie beelden krijg ik nooit genoeg! Na één bezoek aan de site was ik verkocht. Inmiddels kan ik zeggen dat ik een echte ‘pinoholic’ ben”, zegt Hélène lachend.
Pinterest – pin je interesses - is een sociaal medium dat fungeert als online prikbord. Als gebruiker kan je afbeeldingen die je leuk vindt pinnen en vastmaken aan ‘moodboards’. De link naar de website waar de afbeelding vandaan komt blijft altijd behouden.
“Vanuit mijn vakgebied én persoonlijke interesse ben ik Pinterest verder gaan ontdekken. Op een gegeven moment heb ik Frankwatching benaderd. Zij maken in samenwerking met Uitgeverij Haystack de boekjesserie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’. Die boekjes heb ik allemaal met veel plezier gelezen, maar toen ik die van Pinterest wilde bestellen kwam ik erachter dat deze niet bestond. Maar nu dus wel! Dinsdag 29 maart komt het door mij geschreven “In beeld met Pinterest in 60 minuten” uit”, vertelt Hélène trots.
Tuinbouw en Pinterest
“De glastuinbouwsector kan Pinterest bij uitstek inzetten om op een hele visuele manier het verhaal van de prachtige en vaak ook duurzaam geteelde producten te vertellen. Een teler van tomaten op Pinterest? Ja zeker! Denk aan borden met heerlijke recepten, een bord met DIY (Do It Yourself) tips voor de ‘thuisteler’, pins over gezonde voeding en bijvoorbeeld over duurzaam telen”.
Voorzichtig zie je inmiddels enkele bedrijven uit de sector het Pinterest podium betreden. Een van hen is
Koppert Cress. Je ziet hun producten terug in de meest uiteenlopende gerechten. Hartstikke inspirerend! Ook plaatsen zij filmpjes om je een kijkje in de keuken te geven van het bedrijf. “Een mooie manier om een beleving te creëren rondom je merk”, aldus Hélène.
“Ook voor bloemen- en plantentelers is Pinterest een geweldig platform. Zij kunnen heel goed inhaken met mooie afbeeldingen op thema’s als Valentijnsdag, kerst, bruiloften enzovoort. Maar denk ook aan interieurs – heel erg populair op Pinterest – want wat is een woonkamer zonder een plant of een lenteboeket? Het mooie van het sociale medium is dat de bron van de afbeelding altijd blijft bestaan. Daarmee is Pinterest – na Facebook – dé traffic generator (lees bezoekers) naar websites”, legt Hélène uit. Een mooi voorbeeld van een bloementeler die goed gebruik maakt van Pinterest is
Sion Orchids.
Tijd maken voor Pinterest Kijkend naar voorbeelden zoals Koppert Cress en Sion Orchids, beiden hebben minder dan 300 volgers, vraag ik Hélène of Pinterest echt de moeite en tijd waard is. Wat levert het nu op? “Het opzetten en beheren van een Pinterest-account kost, net als bij andere social media-kanalen, tijd. Je maakt niet even snel een paar borden aan, pint er een paar plaatjes op en je bent er. Het gaat er ook om dat je de interactie opzoekt en regelmatig waardevolle content deelt. Alleen zo krijg je de dynamiek op gang en gaat je account groeien. Voor mijn boekje interviewde ik
Kidsdinge, een grote Pinner uit België. Door Pinterest heeft deze speelgoed webshop haar markt weten te vergroten van België naar wereldwijd. Je moet liken, repinnen, reageren, volgen, terugvolgen, groepsborden aanmaken. Samen pinnen en heel veel tijd en energie er in stoppen. Als je dat goed doet, is het mogelijk om je markt enorm te vergroten”, aldus Hélène.
In de tuinbouw in Nederland zijn er nog maar weinig bedrijven te vinden die écht goed bezig zijn op Pinterest. Tijd om daar verandering in te brengen. Hélène helpt je graag op weg met vijf tips:
1. Maak je website Pinterest-ready. Zorg dat je alle afbeeldingen van je site kunt ‘pinnen’. Voeg hiervoor de
Pin-it knop toe aan je website.
2. Maak een bedrijfsaccount aan op Pinterest (is gratis). Ga hiervoor naar
Pinterest voor Bedrijven.
3. Houd je Pinterest borden nog even verborgen zolang je niet minimaal tien borden hebt met daarop minimaal tien afbeeldingen. Van een leeg bord kun je tenslotte niet eten.
4. Vertel visueel het verhaal van je bedrijf. Plat je product verkopen werkt niet. Pinners willen geïnspireerd worden.
5. Speel in op actuele thema’s zoals Valentijnsdag, Pasen, Kerst, etc..
Meer tips van Hélène? “In beeld met Pinterest in 60
minuten” is vanaf 29 maart te koop via onder andere:
Managementboek.nl. Ook geeft ze 8 april een
webinar Pinterest voor Bedrijven. Neem voor die tijd zeker een kijkje op haar website
www.hp-neutraal.nl én
haar Pinterest-account.
Deel dit bericht via:
Terug naar nieuwsoverzicht